sobota, 10 kwietnia 2010

POEZJA WYŚPIEWANA - KULT - KOMU BIJE DZWON

Dziś w wypadku samolotowym zginął prezydent Polski, Lech Kaczyński oraz ponad 80 innych osób w dużej mierze współrządzących krajem. Samolot rozbił się 2 kilometry od Smoleńska w drodze na uroczystości żałobne z okazji 70. rocznicy mordu w Katyniu. Zastanwiałem się przez chwilę czy jest jakaś piosenka, któa może nawiązać jakoś do tej tragedii. Jest. Jeden z najpiękniejszych utworów KULTU, ze wspaniałym tekstem Kazika, jednym z najlepszych w jego twórczości.




KULT - Komu Bije Dzwon

Znowu dziś widzę zachód słońca
Znowu udało się doczekać końca
Mniej szczęścia mieli, ilu ich było
Wielu, nawet ich nie liczyłem

Codzienne żniwo swoje zbieram
Kres podróży każdego dnia
Być czy mieć? - takie dwa pytania
Bliżej ku celom posiadania


Nie mam potrzeby zbyt wiele wiedzieć
Nie mam potrzeby wiedzieć zbyt wiele
Gdy wszystko skończy się jak myślałem
Wsyp mnie do ziemi, stąd przyjechałem

Bim-bom, bam-bim-bom
Skąd wiedzieć wszystko, komu bije dzwon

Więc głowa do góry, gdy dzień wstaje rano
Od tego są nogi, by łazić na nich
We dni, czy gorsze, czy lepsze
Ten jest ostatni, który nie pierwszy

Brzdęk, pękła czara pełna goryczy
Rozlanych kropel już nie policzę
Który dzień będzie ten dzień ostatni
Byłem czy miałem? - dwie zagadki

Nie mam potrzeby zbyt wiele wiedzieć
Nie mam potrzeby wiedzieć zbyt wiele
Gdy wszystko skończy się jak myślałem
Wsyp mnie do morza, stąd przyjechałem

Tak, bim-bom, bam-bim-bom
Skąd wiedzieć wszystko, komu bije dzwon

O wypadku samolotu dowiedziałem się z telewizji przy śniadaniu. Po włączeniu telewizora przez chwilę gapiłem się na film w klimacie Robin Hooda, kiedy na dole ekranu pojawił sie pasek, że "rozbił się samolot prezydencki". Wiadomość była lakoniczna, nie było podane czy to polski samolot, kto nim leciał, itp. Zmieniłem kanał na TVN24, tam po chwili okazało się, że w samolocie znajdował się m.in. polski prezydent. Nie mam zbyt wiele do powiedzenia w tym temacie ale piszę te słowa bo myślę, że za jakiś czas ten dzień będzie wymieniany w podręcznikach do historii jako jeden z najsmutniejszych dni w historii Polski.

Natomiast jeśli chodzi o słowa piosenki Komu Bije Dzwon to są one prawdziwą poezją. Dotykają tematu, nad którym na codzień się nie zastanawiam. Jestem młody i nie rozmyślam o śmierci. Choć takie wydarzenia jak te dzisiejsze uświadamiają, że może ona przyjść nagle i w najmniej spodziewanym momencie.

1 komentarz:

  1. A gdy będę umierał

    A gdy będę umierał
    To nie przyjdzie generał
    Ziewnie z cicha dyrektor
    Bo umiera byle kto
    Serce pluśnie w staw ciszy
    Doktór papier podpisze
    Szakal z hieną z kantorka
    Złożą rzeczy do worka
    Żona przyjdzie w welonie
    Masz przepustkę Charonie
    Złoty ząbek zostawić
    Piórko z głową poprawić
    A gdy będę chowany
    Syn zapłacze pijany
    Zdepcze szarfy dostojne
    Potem pójdzie na wojnę
    Na cmentarzu pod murem
    Słońce zajdzie za chmurę
    Drobny deszczyk pokropi
    Pamięć moją zatopi
    A na stypie z bigosem
    Strasznym krzyknie ktoś głosem
    Wyjdziesz patrzeć kto woła
    Znajdziesz ciszę dookoła

    OdpowiedzUsuń

Aby zamieścić komentarz:
1) wpisz treść komentarza w białe pole
2) z pola "komentarz jako" wybierz "nazwa/adres URL"
3) wyświetlą sie 2 nowe pola - w polu "nazwa" wpisz imię/ksywę i naciśnij na "dalej"
4) potem klik na "zamiesc komentarz" i gotowe ;-)

Jeśli wyskoczy błąd powtórz krok 4 ;-D